tel: +48 609 197 565

Pomiar prędkości dokonany za pomocą radaru Iskra-1 podstawą do odmowy przyjęcia mandatu karnego?

Policjant, aby zidentyfikować pojazd przekraczający prędkość, musi mieć radar podpięty do komputera i kamery, co jednak zdarza się bardzo rzadko. Standardowo Iskra-1 wyposażona jest jedynie w nadajnik i odbiornik mikrofal oraz pokrętło do określania zasięgu pomiaru, który może wynosić 300, 500 bądź 800 metrów. Radar Iskra-1 wysyła sygnał radarowy w kierunku jadącego pojazdu i odbiera wiązkę odbitą. Prędkość pojazdu określa się na podstawie różnicy, jaka występuje pomiędzy częstotliwością wypromieniowanego i odbitego w tym celu sygnału. Prawidłowość działania urządzenia zależy od wielu czynników m.in. temperatury i wilgotności otoczenia, miejsca, w którym pomiar jest wykonywany, a także samego położenia funkcjonariusza Policji w stosunku do samochodu, którego prędkość jest mierzona.

Z instrukcji obsługi radaru wynika, że urządzenie mając do czynienia z pomiarem prędkości pojazdu jadącego w pobliżu innego samochodu zmierzy prędkości szybciej jadącego pojazdu, jeśli jego prędkość będzie większa o co najmniej 4 km/h. Radar Iskra-1 nie pozwala na zidentyfikowanie danego pojazdu jadącego w kolumnie pojazdów i tym samym może zostać zmierzona prędkość niekoniecznie naszego samochodu, za którą przyjdzie nam otrzymać mandat. Jak wskazano w instrukcji obsługi radaru urządzenie to działa prawidłowo, jeśli temperatura powietrza wynosi od -20 st. Celsjusza do + 50 stopni Celsjusza, tak więc w przypadku srogich zim, które nie należą do rzadkości, pomiar prędkości dokonany tym sprzętem również może być nieprawidłowy. Ponadto urządzenie nie może być używane w pobliżu sieci energetycznych lub podczas wyładowań atmosferycznych, intensywnych opadów deszczu czy śniegu, w bezpośrednim sąsiedztwem nadajników lub przekaźników GSM, TV, radiowych, co oznacza, że funkcjonariusz nie może dokonywać pomiarów w pobliżu radiowozu gdzie znajduje się radiostacja lub CB Radio. Pomiarów również nie można dokonywać na łuku drogi, jeśli kąt pomiędzy policjantem, a pojazdem przekracza 10 stopni. Skoro działanie radaru opiera się na wysyłaniu i odbieraniu wiązki promieniowania, to nieprawidłowe jest jego używanie w sytuacji, gdy na drodze występują duże przeszkody np. znaki drogowe większych rozmiarów, reklamy wielkoformatowe. Przeszkody te mogą spowodować odbicie się sygnału radarowego i tym samym uzyskanie błędnego pomiaru.

Zauważenie choćby jednej z okoliczności wskazanych powyżej powoduje, iż pomiar prędkości dokonany przez Policję przy pomocy radaru Iskra 1 może być nieprawidłowy i mamy podstawę do nieprzyjmowania mandatu. Wówczas sprawa zostanie skierowana do Sądu.

Niejednokrotnie Sądy przyznawały rację kierowcom, którzy odmówili przyjęcia mandatu za przekroczenie prędkości stwierdzone przy użyciu radaru Iskra-1. Doskonałym przykładem jest wyrok, jaki zapadł w Sądzie Rejonowym w Siemianowicach Śląskich w stosunku do mieszkańca Dąbrowy Górniczej, który nie przyjął mandatu wystawionego na podstawie kontroli prędkości przeprowadzonej z użyciem radaru ręcznego Iskra-1. Sąd uznał, że urządzenie nie spełnia wymogów, jakie przed radarami ręcznymi postawiło Ministerstwo Gospodarki. Rozporządzenie w punkcie 10 ust. 1 par. 1 (Dz. U. Nr 225, poz. 1663 z 2007 r.) mówi, że konstrukcja i takiego przyrządu powinna zapewniać identyfikację pojazdu, którego prędkość jest kontrolowana. Zdaniem Sądu Iskra-1 nie spełnia tego podstawowego wymogu i wynik badania prędkości dokonanego za jej pomocą nie może stanowić dowodu na popełnienie wykroczenia. Dodatkowym argumentem aby unieważnić ten konkretny mandat był brak świadectwa legalizacji urządzenia, którym mierzona była prędkość. W grudniu 2017 r. Sąd Rejonowy w Świdwinie odmówił zaś wszczęcia postępowania przeciwko kierowcy, którego wykroczenie zostało zmierzone Iskrą-1. W orzeczeniu powołano się na opinię biegłego sądowego wydaną w podobnej sprawi, w której stwierdzono, że pomiar prędkości miernikiem Iskra 1 nie mógł być pomiarem prawidłowym. Przyrząd, którym dokonano pomiaru nie spełnia wymogów metrologicznych, a także istnieje możliwość, iż pomiar dokonywany tymże urządzeniem może wykazać prędkość innego pojazdu, niż wskazany, co wynika tak z budowy miernika, jak i zastosowanego w nim systemu radaru dopplerowskiego. Ponadto w uzasadnieniu orzeczenia wskazano, iż Iskra 1 nie identyfikuje pojazdu, którego prędkość jest mierzona, obarczając tym obowiązkiem operatora tego przyrządu, co rodzi poważne wątpliwości co do wiarygodności takiego pomiaru, zwłaszcza w sytuacji, gdy na pomiar mogą mieć wpływ inne pojazdy poruszające się po drodze w tym samym czasie, nawet w dość znacznej odległości od miejsca pomiary. Nie można również wykluczyć sytuacji, w której miernik Iskra 1 zmierzy prędkość jadącego pojazdu z włączonym wentylatorem klimatyzacji lub nawiewu, co może być przyczyną przekłamania pomiaru.

Co istotne Komenda Główna Policji zapowiada rezygnację z urządzeń, które nie posiadają zalecanej rejestracji obrazu. Radarowe mierniki Iskra-1 mają być sukcesywnie wycofywane i zastępowane przez nowe urządzenia pomiarowe. Komenda Główna nie podaje jednak, kiedy tzw. suszarki zostaną zastąpione fotoradarami nowej generacji, rejestrujące prędkość i obraz.

Każdy przypadek pomiaru prędkości przy użyciu radaru Iskra-1 powinien skłaniać kierowcę do rozważań nad kwestią przyjęcia mandatu. Może się bowiem okazać, iż podczas sprawy sądowej, skutecznie podważymy prawidłowe działanie miernika prędkości i uwolnimy się od odpowiedzialności karnej.

Podziel się tym:


facebook ݬedzik wykop.pl twitter blip digg google buzz del.icio.us pinger flaker

« powrót

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. akceptuj